ورود اعضا ثبت نام سامانه مدیریت آموزش (سما) English
  حضور ملی و همگانی برای طراحی غرفه ایران در اکسپوی ۲

حضور ایران در اکسپو نماد توانمندی کشور ما در معماری، مهندسی و هنر است. به همین جهت باید برای آن یک برنامه ریزی دقیق، با رویکرد ارائه ارزش های پایدار معماری ایران همراه با بهره گرفتن از فناوری های جدید و تکنولوژی های نوین به عمل آورد. در این راستا ما در نمایشگاه های بین المللی و مناسبت هایی مثل اکسپو در طول دوره های گذشته، جز در مواردی، به جایگاه شایسته معماری کشور دست نیافته ایم. در سال های اخیر برای برگزاری اکسپو در میلان، برخالف فرایندی که در اکسپوی شانگهای صورت گرفت، از مدت ها قبل مقدماتی فراهم شد تا بتوان طرحی مناسب معماری کشور در اکسپوی میلان ارائه شود اما به دلیل عدم هماهنگی هایی که در طول این مسیر؛ از اعلام برنامه مسابقه تا برگزاری و اعلام نتایج مسابقه و طراحی های پس از آن و اجرای غرفه صورت گرفت، باز هم به جایگاه واقعی خودمان در معماری و هنر، که سابقه طولانی در کشور ما دارد، دست پیدا نکردیم و این نشان داد باز هم برنامه ریزی ها و پیش بینی های لازم در حدی که ما را به نتایج مطلوب برساند، نبوده است. برای اکسپوی بعدی باید از هم اکنون، هرچند بعضی ویژگی ها و نکات آن دقیقا معرفی نشده است اما حداقل کشور برگزارکننده و برخی از خصوصیات کلی آن مشخص شده، فعالیت ها و برنامه ریزی ها را آغاز کنیم. باید پیش بینی کنیم که چگونه وارد مطالعه و طراحی های مناسب با این موضوع شویم. برای اینکه بتوانیم تجربه ای بهتر از میلان در اکسپو 2020 ارائه کنیم، بهتر است حتی دانشگاه های کشور در رشته های معماری و هنر و طراحی داخلی را درگیر موضوع و این امر را به یک فراخوان ملی در سطح جامعه حرفه ای و دانشگاه ها تبدیل کنیم. در طراحی غرفه ایران در اکسپو فقط جنبه های معماری نیست که باید مورد توجه قرار بگیرد بلکه جنبه های طراحی داخلی و هنر که استادان و متخصصان حوزه معماری داخلی و طراحی صنعتی در آن دخالت دارند و همین طور هنرمندانی که در بحث فضای غرفه می توانند مؤثر باشند نیز باید در نظر گرفته شود و لازمه آن یک حرکت علمی- تخصصی از هم اکنون برای سال 2020 است تا ما در فرصتی محدود با یک مسابقه و یک انتخاب که ممکن است همه اهداف ما را در خود جای ندهد مواجه نشویم. برای اکسپوی میلان با اینکه مسابقه برگزار شد اما فرصت آن قدر نبود که بتوان فرایند طراحی را در رسیدن به اهداف، متناسب با معماری ایران به طور کامل محقق کرد. حتی ما می توانیم این پروژه را در قالب پروژه های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد مطرح کنیم تا این مشارکت عمومی در سطح رشته های معماری، هنر و معماری داخلی صورت بگیرد. مسابقه برای استفاده از خرد جمعی و ایجاد فضایی که همه دیدگاه های خالق و نوین را پوشش دهد روش مناسبی است اما شاید به جای مسابقه، ایجاد یک حرکت علمی - تخصصی در سطح وسیع تر بهتر باشد.

برای اینکه در مسابقه تعداد معینی وارد مسابقه می شوند و انتخاب ما محدود است به همان طرح هایی که در مسابقه حضور پیداکرده اند و جای خیلی از دیدگاه های دیگر خالی خواهد ماند. اما اگر ما این را در سطحی وسیع تر در مرحله رقابت بین اندیشه ها قرار بدهیم انسان های بسیاری می توانند شرکت کنند و ایده های بسیاری ارائه می شود. اگر ما فرصت کافی برای جمع بندی، نتیجه گیری و بازنگری پیدا کنیم آن وقت می توانیم طرحی را انتخاب کنیم که هم به لحاظ معماری و هم به لحاظ مهندسی و هنر واجد ارزش های معماری ایران و ویژگی های موردنظر است. ضمن اینکه فرایند برگزاری مسابقه را امر مطلوبی می دانم اما عملکرد بهتر و جامع تر آن است که بتوانیم این فرایند را تبدیل به یک رقابت همگانی و تلاش عمومی کنیم که این امر در قالب به کارگیری مجامع تخصصی و حرفه ای و قبل از همه دانشگاه ها عملی خواهد شد. جزئیات برنامه اکسپو را ستاد برگزاری اکسپو ارائه خواهد کرد. کما اینکه در میلان هم چندین دفترچه توسط ستاد برگزاری اکسپوی میلان منتشر شد که محور اصلی اکسپو را که «تغذیه زمین و انرژی برای حیات» بود، مشخص و ویژگی ها و اهداف و محدودیت ها را بیان می کرد. آنچه توسط کشور ها صورت می گیرد طراحی بر اساس محور های اکسپو و رویکرد آن کشور و انتخاب یک عنوان یا نام برای غرفه کشور است. طبیعتا این کاری نیست که دولت به تنهایی به آن بپردازد. بخش خصوصی نقش عمده ای در فرایند طراحی و اجرای پروژه خواهد داشت. تمامی مجامع علمی- تخصصی که دست اندرکار چنین اموری هستند باید مشارکت داشته باشند. این یک حرکت ملی است اما کارفرمای آن طبیعتا دولت خواهد بود. بنابراین بخش خصوصی، انجمن ها و تشکل های حرفه ای نقش زیادی در به ثمررسیدن این حرکت خواهند داشت. بیش از همه ما نمادهایی از معماری و هنر کشور را در اکسپو جست وجو می کردیم و در آینده خواهیم کرد. ما معتقدیم اگرچه در غرفه های اکسپو از سازه های نوین و سیستم های مدرن استفاده می شود اما این اهداف می تواند در قالب عناصری که معرف معماری کشور ما هستند، شکل بگیرد. در میلان هم اگر می توانستیم بیش از آنچه انجام شد، عناصر معماری و ارزش های معماری کشور را نشان دهیم، حتما در تبلور معماری و هنر چندهزارساله کشور موفق تر بودیم. همه دانشگاه ها و همه مجامع علمی و تخصصی باید این پروژه را به عنوان نمادی از توانایی کشور در حوزه معماری، طراحی و هنر تلقی کرده و در آن مشارکت کنند. بنابراین؛ از جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز تا سازمان نظام مهندسی و قبل از همه دانشگاه ها و مراکز علمی- پژوهشی باید از هم اکنون در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئول این غرفه در اکسپو است، یک حرکت فراگیر و جامع در زمینه معماری و طراحی را آغاز کنند تا با محدودیت زمانی و وقت مواجه نشویم و بتوانیم در فرصت کافی برای این اقدام ملی طرحی مناسب ارائه کنیم تا نشانی از قدرت ما در حوزه معماری و هنر و طراحی باشد.

*چهره ماندگار معماری و مهندسی راه و ساختمان، بنیان گذار دانشگاه معماری و هنر پارس، دارای کرسی یونسکو در معماری*

لینک خبر در سایت روزنامه شرق

لینک خبر در سایت معمار نیوز


تاریخ ارسال: 1395/02/11

نشانی: تهران - خیابان کارگر شمالی- خیابان دوم- انتصاریه - پلاک 18
ایمیل: info [at] parsuniversity.ir
تلفن ثابت: 6-88330904(021)
فکس: 88339803(021)
شماره پیامک: 200008080880

 کد پستی : 1413915361

عضویت در خبرنامه
ایمیل:
5+0=

خانه     |    آرشیو کل مطالب    |     RSS     |     ارتباط با ما